Ευρετήριο Άρθρου

ereynaΑγαπητοί Συντοπίτες, Επιχειρηματίες, Τοπικοί φορείς και Αρχές του Τόπου,
Η παρακάτω έρευνα έχει άμεση σχέση με την τουριστική αναπτυξιακή πολιτική των επιχειρηματιών και κατοίκων του Αρίλλα. Είναι η πρώτη φορά που επιχειρούμε εκτεταμένα να προσεγγίσουμε και εν συνεχεία να αναλύσουμε τις απόψεις και εντυπώσεις των επισκεπτών μας με επιστημονική προσέγγιση. Ο βασικός στόχος της έρευνας είναι να συνδράμει βοηθώντας συγχρόνως στην περαιτέρω πολιτισμική, οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.
Τα επιστημονικά ευρήματα της έρευνας βασίζονται στη συλλογή πληροφοριών από αλλοδαπούς επισκέπτες στην ευρύτερη περιοχή και στις απόψεις τους σχετικά με την ποιοτική εξυπηρέτηση. Ένα σημαντικό μέρος της έρευνας είναι και οι απόψεις των επιχειρηματιών της περιοχής και η δική τους αντίληψη για την ποιοτική εξυπηρέτηση και τα προβλήματα του Αρίλλα ως επιχειρηματική περιοχή.
Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας θα αναδείξουν το επίπεδο ικανοποίησης των επισκεπτών στην περιοχή του Αρίλλα και τελικά θα μας βοηθήσουν να αναγνωρίσουμε τα σημεία εκείνα στα οποία θα πρέπει να εστιάσουμε με συζήτηση και ανάλογη πράξη έτσι ώστε να φτάσουμε στα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα .
Αυτά τα συμπεράσματα θα μας βοηθήσουν να ανάγουμε τον Αρίλλα ως ποιοτικό τουριστικό προορισμό, έλκοντας Ταξιδιώτες-Περιηγητές με μεγαλύτερες απαιτήσεις που θα’ ναι πρόθυμος και οικονομικά να καλύψει ,θέτοντας νέες βάσεις στο Πελατειακό προφίλ που θέλουμε για την περιοχή μας.
Όλα αυτά θα μας βοηθήσουν να καθιερώσουμε μια στρατηγική η οποία θα μπορεί να εφαρμοστεί μέσα από ένα «Σχέδιο διαχείρισης Ποιότητας». Αυτό το σχέδιο θα περιλαμβάνει μια συνεχή αναζήτηση για ‘εσωτερική’ αλλά και ‘εξωτερική’ ποιότητα. Εσωτερική, ως προς την ικανοποίηση των επισκεπτών με τα παρεχόμενα προϊόντα και υπηρεσίες και εξωτερική, ως προς την επίτευξη της καλύτερης δυνατής ανάπτυξης και διατήρησης των φυσικών πόρων της περιοχής, αλλά και της πολιτισμικής και πολιτιστικής κληρονομιάς μας. Είναι ακριβώς αυτό που αναζητά ο ποιοτικός Ταξιδιώτης-Περιηγητής στον οποίο πιστεύουμε όλοι θα θέλαμε να απευθυνθούμε .
Αυτό είναι κάτι που μπορούμε να επιτύχουμε μόνο ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ καθότι η έννοια της φιλοξενίας ξεκινά από τη μεταφορά του επισκέπτη και συνεχίζεται με τον ύπνο τη σίτιση ,το μπάνιο του στην παραλία ,το πότο του, και την κάθε είδους εξυπηρέτηση που θα τον κάνουν να αισθανθεί «σαν στο σπίτι του» και θα του χαράξουν στη μνήμη του τον Αρίλλα σαν περιοχή υψίστου άξιας όχι μόνο όσον αφορά τη φύση του άλλα και τους ανθρώπους του, τις Υπηρεσίες του και τον σεβασμό σε αυτό που προσδοκά από εμάς.
Παρ’ όλα αυτά, ο σχεδιασμός θα πρέπει να περιλαμβάνει πρόβλεψη για την μμέγιστη δυνατή ισορροπία μεταξύ των αρχών, της τοπικής κοινωνίας, του περιβάλλοντος, των τοπικών επιχειρήσεων αλλά και του εργατικού δυναμικού της περιοχής.

 

Τα στοιχεία και ευρήματα της συνολικής έρευνας μπορείτε να κατεβάσετε από τον παρακάτω σύνδεσμο  σε μορφή  ηλεκτρονικού βιβλίου  .  http://arillas.gr/ereyna_arillas_2013.pdf

 


Πρόλογος

Ο Σύνδεσμος επιχειρηματιών Αρίλλα Κέρκυρας κατά την Τουριστική περίοδο 2012 πήρε την πρωτοβουλία να διαμορφώνει ένα ερωτηματολόγιο και ζήτησε μέσω του διαδικτύου κυρίως να συμπληρωθεί από τους επισκέπτες της περιοχής ώστε να διερευνηθούν τα χαρακτηριστικά των επισκεπτών και οι παρεχόμενες υπηρεσίες στην περιοχή τους. Από την Π.Υ.Τ. Ιονίων Νήσων ζητήθηκε να συνδράμει στην επεξεργασία, την κωδικοποίηση-πινακοποίηση και την ανάλυση των αποτελεσμάτων και τέλος να κατατεθούν προτάσεις για μια βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη του Αρίλλα.

Η Π.Υ.Τ. Ιωνίων Νήσων ανταποκρίθηκε άμεσα σε αυτή την πρόσκληση των επιχειρηματιών του Αρίλλα, που συνάμα είναι και μια πρόκληση τόσο για την τοπική κοινωνία όσο και για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να συνεργαστούν προς τον κοινό στόχο που είναι η βελτίωση των υποδομών και της εικόνας της περιοχής στους επισκέπτες τους.

Τα ευρήματα της έρευνας είναι πολύ ενθαρρυντικά. Η περιοχή Αρίλλα διαθέτει ένα πλέγμα πλεονεκτημάτων που μπορεί και διατηρεί ένα σημαντικό αριθμό επαναλαμβανομένων επισκεπτών οι οποίοι αισθάνονται «σαν στο σπίτι τους» .Θεωρώ ότι τέτοιου είδους πρωτοβουλίες των τοπικών κοινωνιών είναι φωτεινό παράδειγμα και απάντηση στο δύσκολο πολιτικό , οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον που βρίσκεται η χώρα μας.

Η Π.Υ.Τ. Ιονίων Νήσων και εγώ προσωπικά και με την ιδιότητα του ερευνητή, συγχαίρουμε αυτή την προσπάθεια και θα ήμαστε αρωγοί και συμπαραστάτες κάθε πρωτοβουλίας που υπηρετεί τη βελτίωση της τουριστικής εικόνας της περιοχής και κατ επέκταση στην ευημερία των κατοίκων της.

Τέλος να ευχαριστήσω θερμά όλους αυτούς τους κατοίκους του Αρίλλα που υποστήριξαν ώστε να διενεργηθεί η παρούσα έρευνα.

Δρ Κώστας Τσουμάνης Προϊστάμενος της Π.Υ.Τ. Ιονίων Νήσων.



Κώδικας Δεοντολογίας

Κατά τη διάρκεια όλης της έρευνας τηρήθηκαν πιστά όλοι οι κανόνες του Κώδικα Δεοντολογίας της Έρευνας Marketing και των:


A.M.S.O. (Association of Market Survey Organization)
E.S.O.M.A.R. (European Society of Opinion and Marketing Research)
I.C.C (International Chamber of Commerce)

 

 


 

 

Ο Δρ. Κώστας Τσουμάνης είναι Διευθυντής του Ε.Ο.Τ. της Περιφερειακής Διεύθυνσης Τουρισμού Ιονίων Νήσων.

Αποφοίτησε από τη Σχολή Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων του Τ.Ε.Ι. Λάρισας, και συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Paris VIII στη Γαλλία, με Ειδίκευση στο Τουριστικό Μarketing και μετεκπαιδεύτηκε στο Πανεπιστήμιο Cornell της Αμερικής. Το 2006 αναγορεύτηκε διδάκτορας του τμήματος Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Εργάστηκε στο χώρο της εκπαίδευσης ως καθηγητής στα ΤΕΙ Ηπείρου, στη Σχολή Ξεναγών Κέρκυρας και σε Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Έχει διενεργήσει οκτώ ( 8) θεματικές έρευνες Περιφερειακής Τουριστικής Ανάπτυξης. Έχει εργαστεί για 15 χρόνια στον ιδιωτικό τομέα σε διάφορες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.

Το επιστημονικό του έργο αποτελείται από ένα αριθμό δημοσιεύσεων σε περιοδικά και ανακοινώσεων σε διεθνή συνέδρια. Έχει συγγράψει δύο (2) βιβλία «Η κοινωνιολογία και η Ψυχολογία του Τουρισμού» ΤΕΕ ΥΠ. Παιδείας 2003 και « Η Κέρκυρα μέσα από τα μάτια των περιηγητών» εκδόσεις ΕΨΙΛΟΝ.

Από το 2007 ερευνά την διαχρονική εξέλιξη των ταξιδιών και της φιλοξενίας στον Ελλαδικό χώρο.

Ανήκει στα ιδρυτικά μέλη της Επιστημονικής Εταιρείας Τουρισμού Κέρκυρας της οποίας διετέλεσε ως Πρόεδρος και παραμένει ως Αντιπρόεδρος.

Το 2011 επελέγη ως εξειδικευμένος συνεργάτης (expert) από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού.

Συμμετέχει σε διάφορες Επιτροπές που αφορούν τον Τουρισμό, τον Πολιτισμό και το Περιβάλλον.

Στοιχεία Επικοινωνίας:


Τηλέφωνα : 2661046141 (γραφείο)
Κινητό : 6944718614

e-mail : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 


1.1 Η διαχρονική εξέλιξη του τουρισμού στον Αρίλλα.

Από το στάδιο της ανακάλυψης έως το στάδιο ωρίμανσης

Του Δημήτρη Κούρκουλου

1η περίοδος. Η 10ετία του ‘’70’’ Η ανακάλυψη

Ο Αρίλλας άρχισε να δέχεται τους πρώτους αλλοδαπούς επισκέπτες από τις αρχές της δεκαετίας του 70. Αυτή την εποχή έφτασαν στον Αρίλλα οι πρώτες παροχές ρεύματος της ΔΕΗ και ανεγέρθηκαν τα πρώτα 2 ξενοδοχεία και 4 Ταβέρνες με χρήματα της ξενιτιάς και πολύ προσωπική εργασία από τους επιχειρηματίες.
Κατά το ίδιο διάστημα στην περιοχή υπήρχε έντονη ( για την χρονική εποχή) επισκεψημότητα από Ελβετούς και Γερμανούς κυρίως τουρίστες ερχόμενοι με τις τότε πολύ αποτελεσματικές πτήσεις της ολυμπιακής από την Ελβετία και Γερμανία (πχ: Αθήνα- Κέρκυρα- Γενεύη και αντίστροφα)

Σε συνδυασμό και με τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο και σύνδεση από την Ιταλία με τα φεριμπότ, αυτοί οι πρώτοι τουρίστες – «χίπηδες» όπως τους αποκαλούσαν οι τότε κάποιο καταστηματάρχες έδωσαν το εναρκτήριο λάκτισμα για μια νέα για τους κατοίκους μορφή ανάπτυξης . Τώρα πια δεν θα χρειαζόταν να ξενιτευτούν οι άντρες του χωριού. Αρκούσε μόνο να είχαν ένα καλό οικόπεδο κοντά σε θάλασσα και λίγα χρήματα. Αν δεν είχαν χρήματα μπορούσαν να πάνε για μερικά χρόνια να δουλέψουν στα τότε νεόχτιστα μεγάλα ξενοδοχεία στην Δασιά , Κοντόκαλι Πέραμα κτλ. Αρκετοί επαγγελματίες του Αρίλλα είχαν δουλέψει σε κάποια από αυτά τα μέρη.
Με τα λίγα χρήματα που έβγαζαν τότε μπορούσε κάποιος να αρχίσει μια οικοδομή και πριν την τελειώσει τον έβρισκαν διάφοροι πράκτορες που έκαναν συμβόλαια για 2 έως 5 χρόνια και τα οποία πλήρωναν προκαταβολικά με την προϋπόθεση το κατάλυμα να είναι έτοιμο σε 6 μήνες το λιγότερο.

Πάντως τα περισσότερα καταλύματα και επιχειρήσεις στον Αρίλλα είναι χρηματοδοτημένα από κεφάλαια που αποκτήθηκαν εκτός της περιοχής, πχ: Από Αθήνα , από την πόλη της Κέρκυρας, και προ πάντως Αμερική, αλλά και μερικά από τις επιδοτήσεις για τον ελαιώνα.

Κάποια άλλα από το πρωταρχικό επάγγελμα του ιδιοκτήτη που με τον τουρισμό πήρε τα πάνω του πχ: ψαράδες, οικοδόμοι και αγρότες.


2η περίοδος. Η 10ετία του ‘’80’’ Η ανάπτυξη

Αυτήν την χρονική περίοδο υπήρξε μια περίοδος πρωτοφανούς ευφορίας και μια μεγάλη εισροή τουριστών ερχόταν κατά 90% με τα διάφορα μικρά τότε βρετανικά τουριστικά γραφεία που ανταγωνιζόταν μεταξύ τους για το καλύτερο μερίδιο στην αγορά και για το ποιο θα μισθώσει τα καλύτερα καταλύματα στην κάθε περιοχή.
Μέσα σε αυτή την δεκαετία δεν υπήρχε δωμάτιο κενό στον Αρίλλα για τους περισσότερους μήνες της σαιζόν.

Ήταν πολύ δύσκολο να βρει κάποιος και να κλείσει μεμονωμένα την διαμονή του καθώς όλα τα καλά καταλύματα ήταν «παραδομένα» στους βρετανικούς Tour Operators .

Τον δεκαπενταύγουστο έκαναν παρέλαση οι Ιταλοί και οι αθηναίοι για να ψάξουν και να βρουν κάποιο μέρος να περάσουν τις διακοπές τους.
Έβγαιναν από το αμάξι, σου χτύπαγαν την πόρτα , έμπαιναν στο κατάλυμα και αν δεν τους άρεσε πήγαιναν στο παρακάτω ή τιμή ήταν γύρω στα 10.000 δραχμές την ημέρα για γκαρσονιέρα και 20.000 δραχμές το δυάρι. Σε Ευρώ το κόστος είναι ακόμη σήμερα στην ίδια τιμή 30,00 και 60,00 ανάλογα.

3η περίοδος. Η 10ετία του ‘’90’’ Η ωρίμανση
Ξαφνικά όλοι οι ιδιοκτήτες βρέθηκαν συμβεβλημένοι με μια εταιρία που σε πολλές περιπτώσεις αντιπροσωπευόταν από τους γνωστούς Πράκτορες του βορείου συγκροτήματος . Τα συμβόλαια άρχισαν από πολυετές να γίνονται μονοετές, κανείς δεν γνώριζε πόσο θα πληρωνόταν την επόμενη χρονιά καθώς οι πράκτορες καλούσαν τους εκάστοτε ιδιοκτήτες και έκαναν την συμφωνία με τον καθένα χωριστά. Αμέσως άρχισαν και οι μειώσεις.! Κάθε χρονιά και λιγότερο!
Μεγάλο ρόλο έπαιξε σε αυτό και η παγκοσμιοποιημένη τουριστική αγορά στη Μεγάλη Βρετανία και Γερμανία η TUI και η Τhomascook παρέμειναν μοναδικοί «έμποροι του τουρισμού» μονοπωλώντας τα πακέτα στους τουριστικούς καταναλωτές τους και απ’ την άλλη πλευρά πιέζοντας τους ιδιοκτήτες για μικρότερες τιμές και περισσότερες παροχές.


4η περίοδος. Η 10ετία του ‘’2000’’ Ο κορεσμός, η ανανέωση ή παρακμή


Ένα μεγάλο μέρος των ιδιοκτητών κατάφερε έως και σήμερα να απεξαρτηθεί από τους Τ.Ο. ξεμυτίζοντας στην αγορά δυναμικά με την επέκταση του διαδικτύου έχοντας μια καλή ποσότητα επαναλαμβανόμενων πελατών που τους είχε «αποσπάσει» στο παρελθόν από τους Τ.Ο και απευθείας πλέον κάνουν τις κρατήσεις τους με αποτέλεσμα ο επιχειρηματίας να έχει λιγότερες διανυκτερεύσεις μεν αλλά πολύ μεγαλύτερο ποσοστό κέρδους καθώς δεν υπάρχουν μεσάζοντες και τα λειτουργικά έξοδα είναι σαφώς λιγότερα.
Ένα μικρότερο μέρος ακόμη βρίσκεται υπό το καθεστώς των Τ.Ο. που μπορεί να «μην πληρώνει καλά το γραφείο» αλλά οι επαναλαμβανόμενοι πελάτες που επισκέπτονται την μονάδα του καταναλώνουν ένα καλό ποσό ημερησίως στην πισίνα , μπαρ, κτλ. του καταλύματος, και έτσι ακόμη είναι βιώσιμη η επιχείρηση.

Άλλο ένα είδος καταλύματος που έκανε την εμφάνιση του στην περιοχή είναι οι λιγοστές αυτόνομες πολυτελής βίλες με πισίνα που από την πρώτη χρονιά λειτουργίας τους έχουν την περισσότερη πληρότητα σε σχέση με τα λοιπά καταλύματα.
Και ας μην ξεχνάμε και αυτούς που παρέμειναν πιστοί σε μικρά γραφεία από Γερμανία, Ελβετία και έως και σήμερα έχουν την συνεργασία που αναλογεί για να είναι βιώσιμη η δραστηριότητα τους.

Όσοι δεν μπόρεσαν να βγουν στην αγορά κατά αυτόν τον τρόπο για τους λόγους που: δεν γνώριζαν καμιά ξένη γλώσσα, δεν είχαν γνώση του διαδικτύου και δεν είχαν συνάψει καλές σχέσεις με παλιούς πελάτες, κατέφυγαν σε μικρές εταιρίες του που προσέγγιζαν τουρίστες από ευρωπο-ανατολικές χώρες χαμηλού εισοδήματος, οι οποίες αρχικά ζήταγαν λίγες έως υποτυπώδεις παροχές και πλήρωναν ανάλογα.
Αυτό λειτούργησε για ένα με δύο χρόνια, αλλά και εκεί η αγορά ακολούθησε την στυγνή πορεία της ανοίγοντας νέους δρόμους για τους Τσέχους , Σλοβάκους , Ρουμάνους κλπ γιατί όντας πλέον έμπειροι τουρίστες αύξησαν τις απαιτήσεις τους και κινήθηκαν σε ανάλογους προορισμούς.

Στην επόμενη φάση ο εκάστοτε επιχειρηματίας στην καλύτερη περίπτωση έχει καταθέσει την άδειά του και έχει μεταβάλει το ηρωικό του κατά την δεκαετία 1980-90 κατάλυμα σε ακίνητο αστικής μίσθωσης νοικιασμένο σε αλλοδαπούς οικονομικούς μετανάστες. Κάποιοι προσπαθούν να πουλήσουν τα ακίνητα τους και αρκετοί έχουν καταφέρει να πουλήσουν ακίνητα ή οικόπεδα σε αλλοδαπούς επενδυτές ή ιδιώτες συνταξιούχους που ψάχνουν να μετοικήσουν στην περιοχή μας.

Στον Αρίλλα ανάμεσα σε περίπου 70 ενεργών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, υπάρχουν ήδη περίπου 40 με 50 σχετικά νεόχτιστα κτίρια ή χώροι κτιρίων που δεν χρησιμοποιούνται.


Ο πίνακας που ακολουθεί παρουσιάζει αναλυτικά την οικονομική δραστηριότητα της περιοχής Αρίλλα.

 


Ενοικ. Δωμάτια

Αριθμός κλινών

Αριθμός ιδιοκτητών :

64

Σύνολο Κλινών:

1339

Ξενοδοχεία:

Αριθμός :

5

Σύνολο Κλινών:

266

Σύνολο κλινών γενικά:

1605

Εστιατόρια:

13

Μπαρ καφέ και καφενεία:

6

Τουριστικά καταστήματα / Μάρκετ:

6

Θαλάσσια Σπορ. Ενοικιάσεις Σκαφών:

2

Τουριστικά Γραφεία / Rent a Car:

4

Διάφορα:

Φαρμακείο:

1

Ιατρείο:

1

Μηχανουργεία:

2

Χρώματα σιδηρικά:

2

Μεσιτικό γραφείο:

1

Πρωτογενής τομέας:

Ελαιοτριβεία:

2

Παραγωγοί Αγροτικών προϊόντων:

4

Ελαιοπαραγωγοί:

Ψαράδες:

Οικοδόμοι:

Δευτερογενείς τομέας:

Κερκυραϊκή ζυθοποιία:

1

Πλυντήρια Βορείου Κερκύρας:

1

Ασβεστοποιία

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ο κύκλος ζωής κάθε προϊόντος.

 

 


Ο κύκλος ζωής του τουριστικού προϊόντος ``ΑΡΙΛΛΑΣ``

 

 

 

 


 


1.2 Ποσοτική έρευνα για τον αλλοδαπό τουρίστα.

Ο σχεδιασμός και η διεξαγωγή της έρευνας βασίστηκε στην μέθοδο της τυχαίας δειγματοληψίας.
Το δείγμα περιλαμβάνει άτομα από όλες τις κύριες εθνικότητες που ήρθαν στην περιοχή Αρίλλα.
Η ποσοτική έρευνα επιτρέπει να δούμε την όλη εικόνα των επισκεπτών μας σε αριθμούς.
Το δείγμα ήταν 603 άτομα και συμπληρώθηκε από άνδρες και γυναίκες.
Οι ηλικιακές ομάδες των δειγμάτων ήταν: 18 - 24 ετών , 25-29 , 30-34 ετών , 35-39 ετών ,40-44 ετών , 45-49 ετών ,50-54 ετών , 55-59 ετών , 60–64 ετών , 65 ετών και άνω.

ΧΡΟΝΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ
Η έρευνα διεξήχθηκε στο χρονικό διάστημα 17/05 έως 30 /10 2012 μέσω του διαδικτύου .

ΤΥΠΟΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ
Ο τύπος του ερωτηματολογίου που χρησιμοποιήθηκε ήταν το ημιδομημένο ( βλ Παράρτημα υπόδειγμα).
Τα κύρια Χαρακτηριστικά του ερωτηματολογίου που χρησιμοποιήθηκε είναι ότι το περιεχόμενο τω ερωτήσεων είναι προκαθορισμένο αλλά υπάρχουν και ερωτήσεις με ανοιχτό τέλος. Είναι έγκυρο, αξιόπιστο και η ερμηνεία των απαντήσεων είναι εύκολη.

Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει τέσσερις (4) ενότητες στοιχείων:
α) Δημογραφικά στοιχεία
β) Χαρακτηριστικά της Αγοράς
γ) Κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά
δ) Αξιολόγηση παρεχόμενων υπηρεσιών
Εκδόθηκε σε τρεις (3) Γλώσσες: Αγγλική, Γερμανική, Ελληνική.

 


 

Επεξεργασία των πληροφοριών – κωδικοποίηση –
πινακοποίηση- ανάλυση αποτελεσμάτων

Μετά την ολοκλήρωση της συλλογής των ερωτηματολογίων, άρχισε η αποδελτίωση και η εισαγωγή των στοιχείων για την στατιστική τους επεξεργασία.

Για αυτή τη διαδικασία της στατιστικής ανάλυσης των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε τη στατιστικό πακέτο λογισμικού SPSS 11.0 καθώς και το excel της Microsoft Office 2000 professional.

Κατά τν ανάλυση των αποτελεσμάτων θα αναφερθεί και συγκριθεί με τα αποτελέσματα αντίστοιχης έρευνας που διενεργήθηκε το 2009 από την Επιστημονική Εταιρία Τουρισμού Κέρκυρας για ολόκληρη την Κέρκυρα. Έτσι στις περιπτώσεις όπου εκτιμάται να συγκρίνονται κάποια στοιχεία θα αναφέρουμε και στοιχεία της έρευνας για όλη την Κέρκυρα ως «δείγμα Κέρκυρας» και τα στοιχεία της έρευνας του Αρίλλα ως «δείγμα Αρίλλα».